Jeg har idag råbt af en dame i telefonen fra Udbetaling Danmark. Er ikke helt så stolt, men hun fortjente det fandeme!

Det startede med at jeg i eftermiddag fik et brev i e-boks vedr. en sagsbehandling om at jeg ikke havde betalt pasning for mine børn og dermed blev trukket i børnepenge her den 20.juli. Det drejede sig om 410 kr – ikke alverden nej, men da jeg har i forvejen, de sidste 4 mdr, har fået breve fra udbetaling danmark om at jeg har tjent for meget, og de dermed har trukket mig i boligsikring i lige så lang tid, så var det her altså dråben. Især fordi det har føltes noget så uretfærdigt at de har trukket mig. For det der har gjort at jeg har tjent for meget var, i juni måned fordi jeg fik min 6. ferieuge udbetalt fordi jeg ikke havde brugt den – det sker så ikke i år. I maj måned var det fordi jeg fik feriegodtgørelse, den kan jeg vidst ikke rigtig ændre på i næste ferieår, og i marts/april var det ganske rigtigt fordi jeg havde arbejdet ekstra vagter. 3 ekstravagter for at være præcis. Og grunden til jeg ved det er præcis 3 vagter er fordi jeg normalt aldrig har overskud i mit meget pressede børnedeleordningsprogram, til at tage ekstra vagter. Men jeg fik mine børn passet og arbejdede ekstra … fordi en familie var ved at miste deres 13 årige datter, og hver gang de skulle forholde sig til et ukendt sygeplejerskeansigt, røg de så meget længere ned i deres krise, så jeg simpelthen ikke kunne få mig selv til bare at gå hjem og holde weekend. Udbetaling Danmark er selvfølgelig pisse ligeglade med hvorfor jeg har arbejdet ekstra. Det er bare mig, der synes det er uretfærdigt, at jeg som det mindste ikke kan få lov at tjene det ekstra, når nu jeg prioriterede at være der for nogle andre på bekostning af mine egne børn. Penge er selvfølgelig ikke alt, de er bare rare at have, og jeg ville uden tvivl gøre præcis det samme for en anden familie, skulle jeg havne i samme situation igen på mit arbejde.

Nå men jeg ringer så til udbetaling danmark. Og set i bakspejlet burde jeg måske lige have trukket vejret en gang eller to, måske ovenikøbet løbet en lang tur, inden jeg tastede nummeret. For mit hjerte hamrede så hårdt i mit bryst i bar arrigskab, så jeg var klar til at råbe allerede i det der var en stemme i den anden ende. Jeg forklarer meget speedet, damen i den anden ende, hvad sagen drejer sig om og at jeg ikke kan forstå det, når nu der er blevet trukket til institution hver måned nærmest forevigt, at der nu pludselig er en sag, som jeg ikke er blevet inddraget i før nu. Damen i den anden ende kan oplyse mig om at hun ihvertfald kan se jeg mangler at betale 14 kr i marts og så er der et andet beløb her i juli…blablabla… WTF?!?

Jeg siger: hvordan kan det være at jeg mangler at betale når I selv trækker beløbet direkte ud af min konto via pbs.

Damen: ja det er jo nok fordi der så ikke har været nok

Mig: Hvad mener du, når du siger der ikke har været nok?

Damen (nedladende): Ja altså så har du nok ikke haft nok penge på kontoen

Mig (råbende): Når nu jeg fortæller dig at I selv trækker beløbet hver måned, gider du så godt forklare mig hvorfor jeg nu bliver trukket i mine børnepenge?! OG JEG HAR NOK PENGE PÅ KONTOEN!

Damen (råbende): Du skal ikke råbe af mig! Jeg stiller dig videre!

Mig (med puls 220): Hvad!! Hvorfor det?

………ventetone…. Så vender damen tilbage – hvilket hun må have hadet

Damen (med tydeligt sammenbidte tænder): Hende du skal snakke med er lige optaget.

Mig (stadig stiktosset og med puls 220): Hvorfor stiller du mig videre?

Damen: Så du kan få forklaret hvad der er sket. Du vil blive ringet op.

Samtalen slutter med et meget ophidset standard ‘tak’ og ligeledes sammenbidt ‘selv tak’ fra damen.

Mit enorme problem med denne samtale er, at damen pr automatik gik ud fra at jeg var et socialt tilfælde uden penge på kontoen, og det var derfor jeg var blevet trukket i børnepenge. Hun ikke så meget som overvejede at undersøge nærmere hvad der var sket siden jeg havde fået sådan et brev. Og selvom jeg havde været et socialt tilfælde uden penge på kontoen, så skal man sgu stadig tale ordentligt til folk, som ringer ind for at få svar på ting som kun de ved noget om.

Jeg blev ringet op en time senere. Her var jeg faldet lidt til ro…og alligevel ikke helt. Det viste sig at efter de er gået over til at månedsberegne/efterberegne hvad folk skal have i støtte, så er der naturligvis gået ged i systemerne. Intet overraskende i det. Så i virkeligheden drejede det sig kun om de skide 14 kr, som de et eller andet sted har glemt at hæve børnenes institutions plads med fordi jeg har tjent for meget tilbage i første kvartal. Ergo – fejlen ligger hos dem. Hvilket bringer mig tilbage til damen. Hvis de i udbetaling danmark ved, at de pt døjer med forkerte udbetalings problemer hos en masse mennesker, for det fik jeg nemlig at vide under andet opkald, så forstår jeg slet ikke damens umiddelbare konklusion, at fejlen selvfølgelig lå hos mig.

Dame 2 fik forklaret hvorfor jeg havde råbt af hendes kollega, sagde desuden til hende at hun gerne måtte give Dame 1 en undskyldning (hvilket jeg bestemt ikke fik sagt med overbevisning i stemmen) og at hun samtidig gerne måtte fortælle hende, at hun nok fremover skulle overveje hendes måde at tiltale folk på.  Dame 2 gav mig ret i, at det var upassende og hun ville gå videre med det.

Her et par timer senere, er jeg stadig lidt oppe og køre over Dame 1 – hens dette indlæg, jeg var simpelthen nødt til at komme af med min vrede. Også fordi jeg nu skal til at forholde mig til min egen forudindtagethed om, at folk der sidder i kommuner og fx udbetaling danmark, er magtsyge mennesker der nyder at kunne sidde på deres kontor og styre hvad folk får, eller ikke får, udbetalt. Jeg hader den følelse af, at man skal prøve at være venlig og beherske sig i tlf, hvis man vil have noget igennem sådan nogle steder, fordi ellers har de magten til at gøre alting meget mere besværligt for en.

Jeg var så helt uden selvbeherskelse i denne situation… spændende om jeg er blacklistet næste gang jeg har brug for at ringe til udbetaling danmark 😉

 

6 comments on “Når udbetaling danmark pisser på min sukkermad”

  1. Det er SÅ forskelligt, alt efter hvem man lige fanger på telefonen derinde! Har også snakket med både Dame 1 og Dame 2, bare i omvendt rækkefølge. Og heldigvis for det, for ellers var jeg da blevet trukket helt IND under gulvtæppet.
    Det er i øvrigt præcis samme følelse, når man ringer til sin a-kasse. Ligegyldigt hvad problemet er, så bliver man betragtet som et socialt tilfælde og en nasserøv. Jeg har flere gange måtte forklare DEM, hvordan de skulle tolke de regler, de sidder og arbejder ud fra hver dag (og har fået ret).
    Det er så pisse svært, fordi de netop, som du siger, har magt til at gøre livet så svært for en! For selvom du så måtte gå videre med sagen, og vandt, så ville det stadig være en lang, sej kamp mod systemet. Og det er de færreste, der kan holde til det. Også selvom man ikke er et socialt tilfælde (det kom jeg i øvrigt hurtigt til at føle mig som, selvom jeg ikke rigtig lever op til kravene)

    Og en sidebemærkning: Selvfølgelig gør du ikke det for penge, men af menneskelig omsorg. Men derfor skal du stadig kompenseres, så forstår godt din irritation. Jeg håber også, det gik godt for den familie :/

    • Det er præcis den nasserøvsfølelse de er så gode til at få en til at føle- tak for lige at få sat et mere beskrivende ord på 😉 Jeg hader den følelse!

      Jeg føler også tit jeg er nødt til at opruste mig inden sådan et opkald – så jeg sætter mig ind i alt om det emne jeg skal ringe om, så jeg er forberedt på alt de kan finde på at komme med – hvilket jeg kan fornemme også er derfor du kan deres regler bedre end dem der arbejder med det til daglig 😉 For ikke at virke dum og evt risikere at de får ret.

      Og mht familien og den 13 årige, så nej… desværre endte den historie ikke lykkeligt. Jeg fik et tårervædet kram af hendes mor som tak for alt – hvilket opvejede alt ekstra arbejdet i samme sekund.

  2. Jeg HADER at ringe til de bæster. Jo, der findes søde ikke-nedladende mennesker derinde, men der findes også rendyrkede nedladende sadister, som simpelthen er så uduelige at …..arghhh, jeg kunne blive VED! Jeg er HELT oppe i det røde felt når det kommer til dem. Jeg er veluddannet og har godt, velbetalt job, men er på trods af det i kontakt med dem af og til og det er så tydeligt at høre hvor magtliderlige nogle af dem er. Har dem mistænkt for at gå ud og onanere efter en samtale hvor de har haft mulighed for ar være virkelig nedladende, á la din samtale med DAME 1. De nyder det! Og JEG har resurser til at svare igen og er ikke afhængig af penge fra dem, men tænk på,alle dem som er og som bare må tage imod af deres attitude.

    • Ja jeg kunne også godt mistænke nogle af dem, for virkelig at nyde deres magtposition – det er meget ærgeligt, og helt vildt irriterende når man er den i den anden ende af røret…

  3. Som “en dame i akassen” vil jeg gerne fortælle, at man i løbet af en arbejdsdag modtager SÅ mange opkald, hvor folk starter med at råbe, bebrejde eller lignende. Det er meget ubehageligt og det kan være meget svært at fortsætte en god tone, imens personen i den anden ende råber vredt til én eller måske ligefrem sviner én til. Det er også svært at yde en god service, når man har en sådan samtale, som stresser helt vildt meget.
    Man skal nok tale til folk, som man gerne vil have svar og selv tiltales.

    • Uhhh…Jeg håbede sådan på at der ville være en der kunne forklare den anden side af ‘sagen’ 🙂
      Kan sagtens følge at det må være opslidende hvis størstedelen af de opkald I får, er fra ophidsede mennesker. Det må være nogle lange arbejdsdage ind imellem.
      Jeg var speeded, men blev først vred overfor dame 1, fordi hun uberettiget var nedladende.

      Så man skal bare sørge for at ringe først på morgenen, så man er sikker på damen i den anden ende ikke er løbet tør for tålmodighed? 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *